Iklan Terkini

Terbaik

Blog ini sangat

Rabu, 3 November 2010

Musim Boh...Dulu...Kini...Selamenya...

Sekarang nie di negeri kelahiran aku...Terengganu sedang memasuki musim hujan...atau orang ganu panggil Musim Boh...Bagi aku bile masuk je musim boh nie...aku akan menjadi pendengar setia Radio...sebab dapat tahu kawasan yg kene banjir...pas tu dapat jadi macam mami jarum...penyampai cerita cepat dari berita...hahak
Dulu
Dulu musim boh di terengganu sgt best...asal musim hujan je...mesti org tangkap ikan air tawar...pas tu mesti ar ad banjir...kalu dah banjir mesti ada org main air banjir...yg best nye bkn budak2 je main air tp mak bapak budak pun main air gak...dah nampak macam pesta dah...
Kini
Kini musim boh tak se best dulu...sebab sekarang nie ikan air tawar dah tak berapa nak ada...sebab paya dan parit...baruh dan lubuk ikan dan jadi tapak rumah...tp banjir masih ada sebab kalau tak ada banjir tak de org ganu panggil musim boh...Musim nie jugak masih macam pesta mcm dulu...tp kempunan nak makan ikan air tawar....
Selamenya
Selamenya musim boh akan ada di terengganu...sehingga lah kiamat...tp aku tak pasti sama ada anak cucu cicit kita masih kenal ikan air tawar atau tidak...aku juga tak pasti sama ada musim boh nie masih jadi pesta atau tidak...
Semoga ada perubahan yang lebih baik untuk generasi akan datang...
InsyaAllah....Assalamualaikum...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

anda dipersilakan buat kutukan..kutukan perlulah membina dan kutukan anda amat dihargai...

Label